Lesbisk kapning av Selma Lagerlöf i SVT:s film.

Förtal eller bara politiskt korrekt?

 

Under julhelgen -08 visar Sveriges Television en film om Selma Lagerlöf, en dramatisering baserad på brev mellan Selma och hennes väninnor Sophie Elkan och Valborg Olander. Men framförallt är den gjord med utgångspunkt i "brev som av olika skäl aldrig blev skrivna" - som det står i programbladet för filmen. Filmen har en lesbisk vinkling, alltså helt enligt den politiskt korrekta tid som vi framlever nu. Nu ska tydligen de lesbiska lägga beslag på Selma Lagerlöf, precis som de försöker lägga beslag på feminismen själv.

För att kvinnor är kompisar/väninnor behöver det inte betyda att de är lesbiska. Kvinnor kan nämligen vara vänner utan sex! (Liksom män kan vara vänner utan sex!)

Man skulle vilja se de brev som denna svt-satsning bygger på.
Det går dock inte eftersom de inte finns, "av olika skäl aldrig blev skrivna". Selma Lagerlöf var en kvinna som bekände sig till feminismen. På denna avlägsna tid, mot slutet av 1800-talet och in på 1900-talet var det vanligt att kvinnor, som ville satsa på ett yrke, inte gifte sig. Kvinnor var icke myndiga. De stod länge under pappans myndighet och när de gifte sig stod de under makens myndighet.

Maken kunde bestämma över fruns pengar och hennes yrkesutövning. Då skulle kvinnan vara hemma och mannen vara ute i yrkesverksamhet. Det finns många exempel på kvinnor under denna tid som valde yrke framför äktenskap och vänner bland kvinnor. Det är i denna tid som Selma Lagerlöf är som mest aktiv.
Först 1921 med den nya Giftermålsbalken blev man och kvinna jämställda i äktenskap och föräldraskap.
Läs t ex om kvinnorna i Medborgaskolan på Fogelstad.
Kvinnorna på Fogelstad var feminister men inte med i kvinnorörelsen. De var välutbildade, självförsörjande, barnlösa. Lärarna var Ada Nilsson, Elisabeth Tamm, Honorine Hermelin, Elin Wägner och Kerstin Hesselgren.Två var gifta: Elin Wägner före Fogelstad-tiden och Honorine Hermelin kort efter med den danske religionsfilosofen Vilhelm Grönbech.

Skolans teori: Vänskapen och lojaliteten mellan kvinnor var en förutsättning för att kvinnor skulle orka höja sig till jämställdhet. En varm och innerlig vänskap, nästan som kärlek, var också en tradition bland kvinnor sedan 1600-talet.

Medborgarskolan på Fogelstad startades 1925 och upphörde l954. Den var knuten till Föreningen Frisinnade Kvinnor som startades 1914 av läkaren Ada Nilsson. Hon startade också Kvinnornas diskussionsklubb 1907, där Elin Wägner var med. Adas salong i Stockholm var en kvinnlig mötesplats. Den ryska ambassadören och feministen Alexandra Kollontaj var också med på möten.

Selma Lagerlöf var inte med i denna kvinnokrets, men Selma (1858 - 1940), som fick Nobelpriset i litteratur 1909, var troligen en bra representant för den tiden jämställdhetslängtande kvinna.

På en reportageresa i Mexiko träffade jag en kvinnlig akademiker i staden Tehuantepec. Det enda hon kände till om Sverige var Selma Lagerlöf. Tehuantepec är en liten stad i sydvästra Mexico, som är ett matriarkat, ett samhälle där kvinnor har en beslutande makt. Kvinnor sköter politik, bank, post, business. Männen tar hand om odling och jord och även barnen.

 

Av Jeanette Axvi, journalist, fil kand och gymnasielärare/media. Har också studerat kvinnohistoria.

Tillbaka