Konsten är textil:

broderi, målning, skulptur

Textilkonstnären Nina Zetterqvist
- Jag började längta efter att brodera!

AN april 2007 Text, foto Jeanette Axvi

Har du tänkt köpa ett konstverk i år? Tänker du målning, en film, en bok. Eller ett textilt konstverk? Läs här och hör Nina Zetterquist i Göteborg. Hon är textilkonstnär, etablerad och mycket känd för sina stora textila skulpturer; spännande människofigurer. Under 4 veckor i februari-mars 2007 sågs Ninas senaste utsätllning Täta broderier på galleri Textilia i Långedrag, Göteborg.

En spännande utställning mötte besökarna. Intensiva färger och kompositioner i både målat och broderi. Annorlunda, utmanande. Man kunde se samma, nästan, motiv i en målning och i ett broderi.

T h den broderade bilden. Den målade skissen t v.

Jag träffar Nina Zetterquist i hennes atelje på Konstepidemin i Göteborg. En atelje fylld av liv och form. Uppe på en hylla under taket står en rad med små julgranar. De ser skira, juliga ut. Bredvid hänger några rullar taggtråd. Grangrenarna är gjorda av taggtråd! Allt gjort för en julutställning i Göteborg senaste julen.
Taggig tråd eller mjuka material som ull, bomull, lin, silke. Tråden är Ninas värld.
- Jag vill slåss för det textila hantverket. Det är mycket prat om att textil konst är bara textil. Det textila hantverket är nedvärderat, tycker jag. Det verkar vara måleri som gäller. Jag gör även akvareller och målningar. Men textil är bild och komposition. Och dessutom i textil. Det blir dyrare för att det har mer än måleriet.
- Det är jättemånga textilare som ger upp och börjar måla. Jag började också måla inför min utställning på Textilia. Jag målade under ett år. Men så började jag längta efter det textila igen.

Från måleri till broderi

Utställningen blev Täta broderier och Nina Zetterquist har arbetat fram något annorlunda än hur hon skapat tidigare. Hon visade och sålde målningar och broderier - målningar som är skisser till broderierna. Hon har först skapat målningen, sedan gjort ett broderi efter skissen. Broderiet ser mer livfullt ut, i intensiva färger.
- När jag gör broderiet målar jag med tråden. Det blir alltid något nytt som kommer in i bilden, eftersom det blir ljusspel i trådarna. Man blandar matt tråd med blank. Man syr åt olika håll, det bildas strukturer.
- Alla som jobbar med bild borde hålla på med broderi! Nu blir alla målare sura på mig, skrattar hon.

- Det finns målare som arbetar mycket med ytor, med lager på lager - men det går aldrig att få fram en målad yta som den broderade ytan.

- Troir man att en målning, den håller längre än en textil yta, så är det faktiskt så att den broderade nog håller längre. Blir ytan på en broderad tavla bucklig t ex på grund av fukt är det bara att spraya lite vatten på textilien och bilden blir slät igen. Det går inte med en oljemålning.

Båda konstarterna görs på textil. Varför då alltid sådan hausse över målade bilder?

Vitt och rent

Nina Zetterquist berättar om sina olika perioder av färg och material i sin konst. För länge sedan hade hon skogen som inspiration. Mossar, lavar. Sedan kom en vit period.
- Jag ville undersöka om jag behärskade det vita, om jag kunde hålla mig till det. Jag var så trött på alla mina gamla grejor och på mig själv - jag klippte ner mina tidigare verk och satte ihop till nya kompositioner och målade över med vit färg. Det blev som en yttre och inre rening för mig. Och resultatet blev så vackert.
Det vita startade med att Nina målade över en stor rya på 10 - 2 meter som hade varit utställd på Textilia i Göteborg. Den blev en stor vit, stenhård skulptur.

Samtidigt började nu arbetet med att skapa kring djurkranier, mest från älg, som hon funnit i skogen vid släktgården som ligger nära sjön Racken vid Arvika. Schamanen och den lätt böjda djurmormodern med en unge i famnen är verk från den tiden. Materialet är vitt. Kropparna har stomme av nät eller är vikrkade och har klätts med fransar gjorda av hårt rullade bitar av linnedukar och gamla lakan.

Textil hässja till salu

Nina har en monumental textil skulptur som hon känner för. För några år sedan skapade hon den till en utställning. Det är en stor hässja, en tredimensionell skulptur. Det är liksom en gammal hässja som stått på åkern hela sommaren och vintern och sackat ihop lite. Man kans urskilja människorfigurer och djur i den. Vad symboliserar den?
- Det kan vara en gammal hässja i Dalsland eller Värmland, säger Nina. När man ser en hässja tänker man på gamla pilsnerfilmer med rutiga dukar, alla sjunger och dom skördar hö och hässjar. Det är framtidstro och glädje. Sedan händer något. Varför allt jobb med hässjan när den bara står där övergiven? Vill figurerna i den berätta något? Jag kallar den "Det förgångna gör sig påmint". Numera ser man mest ufo-bollar på åkrarna.

Hässjan är 4 meter lång, 2.5 meter hög och är 1,5 meter djup! Kanske en skulptur för entren på ett företag, för Jordbruksverket, Länstyrelsen eller en lantbruksskola!


Den runda ryan är ca 2 m i diameter och har en virkad dam med folkloristisk dräkt infälld i den lurviga ytan. Fantasieggeande. På en utställning kom ett litet barn och kurade ihop sig i damens famn!

 

Tillbaka