Svenska / English

Tillbaka/Back

Hatten är konst i Göteborg


Hattar inspirerade av afrikanske knytturbaner eller små läckra cocktailskrållor, stora dramatiska hjul, medeltidshuvor. Angora och ullfilt, hårfilt, sjögräs och siden, syntetpäls och sammet.
Man frapperas av idé-bredden hos hattkonstnären Karin Jatta. Ateljén i kombination med affär ligger på Sveagatan i Göteborg. En spegelvägg är översållad med hattar, som dekorativa skulpurer sitter de där. Vid den andra väggen står det stora arbetsbordet.

Hattmakare, en "milliner"
Hattmakare vill hon gärna kalla sig. Karin Jatta är utbildad i produktdesign vid HDK, Högskolan för design och konsthantverk, i Göteborg. Hon är en produktdesigner som tycker om att arbeta med hattar. Dock, när hon gick tredje året på HDK gjorde hon ett specialarbete med hattdesign.
- Jag träffade då modisten Ingeborg Andersson. Hon är över 70 år och har startat modistutbildningen på Tillskärarakademin i Göteborg.

Karin Jatta vill inte kalla sig modist utan hattmakare. Eller hattdesigner, modedesigner.
- I svenskan har vi krukmakare och skomakare. I engelskan heter det "milliner", skrattar Karin Jatta.
- Det skrivs ofta fel, men det betyder inte miljonär!

Ja, en hattskapare kan kanske bli miljonär, liksom andra skapare av mode och design. Men att göra hattar är ett ett konst-hantverk.

Manifest för konsthantverket!
Hur ska konsthantverk kunna bli ekonomiskt lönsamt?
- Handgjort, ligger det något värde i det, frågar sig Karin. Kanske ett osynligt värde. Det har att göra med ett konstnärligt uttryck. Jag vet inte om det känns att man bär ett konstnärligt uttryck.
- Vi borde göra ett manifest för konsthantverket, utropar hon! Konsumenterna är mycket mer medvetna idag. Man vill veta vem som tillverkat en vara, man vill veta om det är ekologistk, om förhållandena är drägliga där något tillverkas.

Det är givetvis inte roligt att bära kläder eller äga ting om tillverkaren blir sjuk av sitt jobb eller om barnarbetarens barndom förstörs och hon/han blir analfabet hela livet.
- Folk är mycket intresserade av kultur, design och inredning. Vi vill gärna visa upp vår livsstil, vill inte bara vara börsmäklare, sjuksköterska, direktör, läkare. Ofta när människor framträder i TV eller tidningsintervjuer finns det tavlor och vackra ting i bakgrunden.

Hatten, en skulptur
En del kunder brukar fråga Karin Jatta om hon gjort alla hattar själv. Modellerna är sins emellan mycket olika. Det är hon som formgett och tillverkat.. Hon skapar av många olika material, en del spännande material funna i gamla hattar från loppis. Uppsprättade, tvättade återanvända blir hattmaterialen som nya.

Det finns inte så mycket att välja mellan hos svenska tyggrossister, bara basfilt i några få färger. I modelandet Frankrike finns desto mer, men att åka dit blir dyrt. 1998 var Karin Jatta där för att tävla i hattdesign. Hon fick hedersomnämnande för en utsökt formad skopa i svart/vit filt. Karin Jatta skapar sina hattar i familjer, ungefär som en diktare skriver dikter under ett tema. Modellerna är besläktade, t ex gruppen med filthattar med flikar som sticker ut som vingar. Inspirationen kommer från en resa till Gambia.
- Där bär kvinnorna konstfullt virade turbaner, helt individuellt knutna.

0ch Karins turbanhattar är individuella. Som mjuka skulpturer. Unika exemplar oftast. En hattfamilj kan ha 5 till 50 olika modeller. Om någon modell är speciellt populär gör hon den i många exemplar. Säljer till kedjor och varuhus och i sin egen affär. Hon är med på stora modeshower och gör även egna visningar.
- Hatten är som en skulptur. Jag vill ha rena linjer, inte blommigt fluff-fluff.

En hatt är något
Vem köper hatt? Och vad betyder hatten för kvinnan?
- Jag träffar ibland på åsikter hos kvinnor i medelåldern att "Hatt? Nej, då ser man ut som en tant! Man ska ha en fräsig frisyr, inte hatt!" De unga tjejerna vill gärna ha hatt. Personliga, roliga harttar ska det vara. Man vill synas, hitta sin stil. I alla fall tycker de som kommer in i min affär så.
- Hatten har med funktion att göra. Den ska värma när det är kallt. Den har med status att göra. Man vill visa upp sig. Hatten har också med skönhet att göra. Den ramar in ansiktet, framhäver utseendet och personligheten.

Inspirationen
Inspirationen hittar hon under tiden hon arbetar.
- Jag älskar fina material, de inspirerar mig. Böcker och videos också. Jag har en liten bok där jag ritar idéer, men det mesta finns i huvudet ändå.
- Folk kommer hit, beställer hatt till ett plagg eller en fest.
- Det blir en skräddad hatt. Jag försöker ta reda på vad kunden vill ha och skapar sedan. "Jag behöver något till det här plagget. Gör vad du vill!" Det är en toppenkund.

 

Text Jeanette Axvi © Alla rättigheter förbehålles.
Frågor, kontakta: j.axvi@home.se

 

Top


When the hat is art

Hats inspired by african turbans or small cocktail creations, great big brimmed hats, medieval hoods. Angora, woolen felt, hairfelt, seeweed, silk, syntetic furs, velvet.

One get caught by the big variation in designer Karin Jatta´s production. Her atelier and shop situated at Sveagatan in the center around Linnégatan in Gothenburg display a show of hats on one of the walls. At the other wall is the working bench of a hat designer, a hatmaker. Or milliner, the correct name in english.
- I don´t mean millionare, but hatmaker, she laughs.

Karin Jatta graduated from HDK, College for Design and Art-handicraft, in Gothenburg as a product designer. In the 3rd year (of 4) she made a special work on hats and then met and learned from a legendary skilful and retired hatdesigner, Ingeborg Andersson. Ingeborg has recently started Gothenburgs first hatdesign program at Tillskärarakademin.

The hat a sculpture
Karin Jattas audience use to ask her if she does all the hats herself. Of course she does. The models are so different and unique. So many different materials are used: from new loveley felt types to reused exiting old felts och panamas from hats in second handshops.
She got an honouring price in a big hat design contest in Paris 1998.

Jattas hats are accessories in the big swedish stores fashion shows. She also has her own shows.

Usually she designs hats in a family - with about 5 upp to 50 different models around a theme. Such a family are the hats in felt inspired by african womens turbans: like a turban with fancy flaps here and there.

Karin Jatta is a handiworker and it may get tough when big stores order a hat model. But that certainly gives economy to her business.

A manifest for art-handicraft
It´s not as easy to be a millionare as to be a milliner. Handiworking and art-handicrafts are maybe not as high paid as they ought to be. Because of that handmade are better than industrial things?
- I don´t know if handicraft has an intrinsical value, says Karin Jatta. Maybe something unvisible. It is an artistic expression but I don´t know if it feels ..
- I definitely know that peole are more and more aware of how products are made, how the situation is where they are made, who the maker is and whether things are ecologicol or not.
- Consumers are now very interested in design. It´s ìmportant with life style, not important only to be just av VD, a financial star, a teacher or doctor.
- Why don´t we present a manifest for art-handicraft, express Karin Jatta.

Why not!

 

Text Jeanette Axvi

© Jeanette Axvi, Artic News 1999. All rights reserved. Contact: j.axvi@home.se

 

 To top