Svenska / English

 

 

Natur och urbilder
i HDK:s examensutställning 2003

Med natur och ideologi i sinnet skapas design som ger mer än bara dekor åt livet. Spännande ting och former som ligger långt från det trista alldagliga/vanliga visas i HDK: s, Högskolan för Design och Konsthantverk, examensutställning. Temat som anades: Nära naturen, nära traditionen, nära urbilderna. Befriande skönt och förhoppningsvis 43 elevers framtid inom industri och konst. Utställningen pågår från 24 maj - 15 juni 2003.

 

Gravplats blev livsträd

Eva Sondells design för Volvo. En pickup som inspirerats av mustangen, den vilda amerikanska hästen.
- I början lånade bilen funktionen från hästen. I en pickup har man lasten efter sig precis som hästen med kärran.
Bilen ser mjuk och personbilsliknande ut. Istället för att ge flaksilhuett har designern gett bilen strömlinjeform.
- Jag har fokuserat på den svenska marknaden. Målet är att öppna svenskarnas syn på pickupen. Här köper man pickup som arbetsbil. I USA köper man pickup för att det är trendigt. Och där finns det fler pickups än vanliga personbilar.

Till rötterna, till växandet, går Anders Breitholtz med sin idé kring gravstenar. Han startade tänkandet kring hur man kan ge liv åt gravstenen. Blev inspirerad av en glad katt, en gravsten på kyrkogården i Montparnasse och skapade stolen av 4 äppelträd som är inflätade i varandra och har blivit till en vacker stol med sits och sirlig nästan rokokorygg. En stol som blommar.
- Det blev en livsstol mer än en gravsten. Detta är ett projekt som handlar om att ladda objekt med liv, säger Anders Breitholtz, som utöver examen på HDK även tar en Master of Science i Teknik och ekonomi på Chalmers Tekniska Högskola.

En vävskulptur i tristgrågrönt linne är oemotståndligt vacker. 3 m höga vingar med en sakta snurrande cirkel i mitten. Små silverting dekorerar.
- Detta ska symbolisera vävandet, säger Barbara Ekström. Det strävsamma arbetet förr i dåligt ljus. Stuggrå färg som i de gamla stugorna.
- Jag vill också visa på relationen mellan konsthantverket och vävaren och har satt mina fingeravtryck i form av silveravtryck.
Inuti sitter ett skäl som väl är vävningens själ.
- Det är också ett skäl att väva. Vi kanske inte behöver väva för att få kläder. Vävning kan vara något nyttigt för nutidsmänniskan. Att sitta och skapa i det lugna tempot i vävstolen.

Foto Barbara Ekström

Motorcykeln med ekologisk drivkraft, med hybrid-drivlina, har skapats av Jonas Rylander. En fartlinjeskön framtidsdesign som bör tilltala även den mest hängivna mc-traditionalist.
- Kraftfull elegans har varit mitt motto, berättar Jonas Rylander. Jag vill att tuffare knuttar ska attraheras av designen, samtidigt som de kan köra mer miljövänligt.
- Mc:n har två motorer, en vanlig förbränningsmotor och en elmotor och batteri. De samverkar och man kan få ner bensinförbrukningen med 50%.
- Jag har samarbetat med Jonas Hellgren, forskare på Chalmers för att få fram tekniken för motorcykel. (Finns för bil i en Toyota.)

Urhunden i en installation av Victoria Andersson. Svarta, valpiga hundar i naturtrogna poser.
Med truliga, nästan lite farliga, nosar. Hundarna har ett litet stålskelett men är sedan lindade till sina former med mattrasor!
- Jag tror det är en sorts urhund. Jag skulle jättegärna ha hund säger konstnärinnan. Jag tror hundarna är ursprung och spår, Jag kommer från Kiruna och naturen betyder mycket för mig. Hundarna skapar ett landskap - de är minnen av något.
På väggen hänger hennes två monumentala bilder. Den ena: ett hus på skidor och den andra en jättelik hjortronplanta.

Vattenspeglar. Vatten och isytor i keramikfat av Anna Bärnskog. Ytan är levande. När man rör på fatet är det som om vattnet är på riktigt.
- Vattenspeglar och vatten har inspirerat mig. Jag kommer från Västervik och brukar vara mycket i skärgården. I vintras var det rost runt alla öar. En rostkant i isen, förklarar hon den vitrostiga ytan i ett fat.

Ett lyxigt bostadsområde i Malmö Hamn, på det område där Bo 01-mässan låg, är Patrick Hedetofts examensarbete. Korsvirkeshuset med stomme av ek är en grund i hans stora bostadsprojekt. Ekstomme - det är styrka det. Han berättar att vid brand skadas stålbalkar men eken brinner inte!! I det stora flerbostadshuset har han en hjärtvägg av ek. Spännande vinklar i exteriören. Till projektet hör också Hobo, en stol i ek.

Keramiska skulpturer av Anna-Karin Arvidsson. Från blommor och blad i en klassisk blomkrans har hon abstraherat fram drömlika former - uttunnade, rena. Det krävs skicklighet när man arbetar med lera så här. Moebiusband i stora skulpturer, skålskulpturer med spännande frasiga kanter.

Tältet - urbilden för bostaden. Karin Elmlund har belyst bostadssituationen i Göteborg: studenternas svårighet att få bo i den populära studentstaden här vid västerhavet. Hennes tält, tipi eller bostadskåta, har ställts ut på olika platser i Göteborg. I bl a Bältesspännarparken och ute vid Pannhuset under Älvsborgsbron. Själv bor hon i ett rum och kök med sin dotter.
Enmansrum heter examensarbetet.
- Jag har dokumenterat tälten på de olika platserna. Jag har gjort 3 tält: finrum med medaljongtapeter, badrum med medelhavsgrön ryamatta, sovrum med blå elektroner som gav ett sövande ljus.
De är fiktiva, jag menar inte att man ska bo så.
På Röhsska visas finrumstältet med medaljongtapet à la 70-tal. Mönstret är tryckt på rullgardinsväv för växthus. Pinnar i plast för elkablar bär upp och badrumsmattan har flyttat in i finrummet.

Text och foto: © Jeanette Axvi
 
Top

Länk /Link Röhsska museet:

www.designmuseum.se

To index