Jobba med BMW:

"Att sälja körglädje är väldigt roligt!"


Axel Sigfeldt och 2016 års bilmodell

AN februari 2016

När man köpt BMW några gånger hos BMW i Göteborg är det spännande att höra hur en försäljare av BMW-bilar tänker om sitt jobb. Axel Sigfeldt på BMW i Bilia Group Göteborg är 23 år och började hos BMW strax efter studenten och en praktiktid.

- Jag har alltid varit intresserad av bilar. Jag började här för 5 år sedan efter studenten. Jag har alltid haft BMW som favoritmärke. Det är också bra att arbeta här. Vi får ta egna beslut - man kan inte fråga chefen om allt. Vi är många säljare här; ca 15-20 personer.

- Man träffar många olika människor i det här yrket. Det viktiga, tycker jag, är att vara sig själv; vara trevlig, glad och utåtriktad och kunna vägleda och hjälpa kunden till ett bra köp. Det viktigaste är att lyssna på folk, att förstå deras behov och åsikter vid bilköpet. Kunden ska vara helt nöjd och det gäller förstås hela tiden till man ska byta bil nästa gång.

 

BMW är det bilmärke i premiumskiktet som säljs mest : 1,9 miljoner bilar 2015.

Är det lätt att sälja BMW?

- Det är mycket jobb, mycket som ska roddas runt försäljningen; tex vinterhjul ska beställas, bilen besiktas, service.
- Det är mycket som ska klaffa. Är det en ny bil så är det fabriksbeställning och bilen ska levereras från fabriken via färja till Halmstad och sedan motortransport till oss. Leveransavdelningen ska ordna med alla papper och kanske ska finansiering ordnas. Det är olika moment jag är delaktig i.

Axel Sigfeldt är stolt när han berättar att kontoret i Göteborg säljer mest BMW i Sverige. Kunderna återfinns ända från Ystad till Haparanda!

Vad är speciellt med BMW?

- Körgläje rakt igenom - och kvalitet.! Det bygger på att det ska vara mycket teknik i bilarna. Många modeller har bakhjulsdrift och då får man mer körglädje - alltså bra kurvtagning. Bilarna blir sportigare. Det är dyrare med bakhjulsdrift - det blir fler moment, det är en dyrare teknik.

M-bilarna är snabba?

- Ja, de har mycket motorkraft och är byggda på annat sätt där allt ska klaffa; med t ex krängningshämmare. Bilen ska klara den starka motorkraften.

Aorodynamik: Hofmeister kink och dörrhanddtag

Den karakteristiska vinkeln i bakfönstret heter Hofmeister kink - och den har en intressant framåtrörelse som onekligen ser sportig ut. En aerodynamisk detalj.

Många andra bilmärken har dörrhandtagen nedanför sidlinjen. På BMW sitter handtagen mitt i linjen. Det är mer komfortabelt och snyggare.

Facelift på nya modeller

Om man byter en lite äldre BMW till en ny, upptäcker man att den sköna typiska designen är kvar men förnyad med detaljer som t ex ny utformning av stråkastare, backspeglar, läckrare linjer på motorhuven. Även tekniskt kommer förändringar. En större facelift brukar vara över ca 3 år.
- Det är innovationer varje år, berättar Axel Sigfeldt. Det kan vara ledstrålkastare, i-drive, dataskärm, joystick. streamad musik.
- Punkteringsfria däck har vi nu, d v s däcken har en hårdare stomme. Man kan med "punktering" köra 16 mil i max 80 km/tim och nå en verkstad. Man slipper reservhjul och får mindre vikt i bilen och lägre bränsleåtgång.- och mindre utsläpp.
- De senaste åren har datatekniken utvecklats i bilarna. Sedan 2014 har alla nya BMW ett simkort som är konstnadsfritt. Det håller bilens liv ut och är alltså knutet till bilen. I bilen finns en SOS-knapp som ringer 112 vid kollision när airbag löses ut. Om ingen kan tala i bilen sänds automatiskt ambulanser till bilens position. Simkortet visar hur många krockkuddar som lösts ut och hur många som sitter i bilen.

Vilken är din favoritbil?

- BMW M3 CsL som är en lättviktsvariant från 2005 anpassad för bankörning. Den är mycket elegant. Hade jag fått bestämma hade jag valt den.

Framtidens bil?

- Elbilar och återvinning. En bil utgör kanske alltid en visst påverkan på miljö.

 

Axel Sigfeldt och BMW:s elbil.

 

 

 

 

 

 

Text och foto Jeanette Axvi Copyright 2016

Tillbaka