Nya skärningar och gamla historier
på Tillskärar-akademins modevisning

Av Jeanette Axvi

AN 27 maj 2000

Den 14 maj 2000. Ett år av studier. Och en start på spännande designer-liv. Stadsteatern i Göteborg gav Tillskärarakademins årliga modevisning. Varje tema och varje kollektion som visades var som ett teaterstycke där fantasin hos åskådarna fick näring.
Tillskärarakademins elever och deras vänner visade på catwalken upp kreationerna från ettåriga utbildningarna Mönsterkonstruktion och sömnad, Datoriserad mönsterkonstruktion och sömnad, Teaterskrädderi. Och den tvååriga Modistutbildningen. Vad Göteborgs haute couture-skola visar är spännande på två sätt; man kan ana nya modetrender, man kan få en aning om vilka som blir de nya svenska modeskaparna.

Visningen i två akter startade med Teaterkläderna. Fullt av underkläder i en lekfull performance, en picknick med historiska varelser i krinoliner, stora nattmössor, skojiga underjackor och linnen. Modevisningen avslutades 1, 5 timmar senare med totalt 24 historiska dräkter från medeltid till sent 1800-tal. Klänningar, kappor, jackor, mössor, hattar och dräkttillbehör. Det är skaparna av teaterkläder som gör att teaterpjäser får kött på benen. Och i vår nutida vardag spelar kläder en enorm roll, mer än att bara skyla kroppen eller tala om vilken samhällsgrupp man tillhör. Vi får nya linjer, nya färgkombinationer, ny tid genom modet. Nostalgi och mindre revolutioner kunde anas i det som speglade tiden på Stadsteaterns catwalk.

Minimalismen
var ännu mer minimal än tidigare. Till exempel i klänningen TT, en olivgrön lång kjol och röd T-formad överdel av Therese Persdotter Tagesson. Och i spännande bitar i olika rosa och lila lager i Laura Tran´s kollektion "CU-TE" för vår och sommar.

Bärbar konst!
En modeidé att anamma för den som vill väcka uppseende eller vara ett vandrande galleri: lång smal svart klänning. På ryggen ett konstverk, en lång smal 25cm-pannå med ett halvt mansansikte målat på tyg. Bilden sitter fast med två tryckknappar. Design Therese Persdotter Tagesson.

Hatt som frisyr
Stora böljande hattformer var inspirerade av frisyrer:design Karin Wallmander. Andra var stora kyss-mig-om-du-kan eller små 20-talsskopor.

Nostalgiskt 40-tal och Egypten
med glamourösa och vampiga klänningar. 40 talets filmvampar och gangsterbrudar gled omkring i förföriska axelbandslösa festblåsor. Mer oskuldsfulla var klassiska dräkter á la Diors new look.
Klänningar av med hattar inspirerade av Egyptens faraoniska drottningar kändes nytt och ovanligt. Hattarna var gjorda av Emma Classon.
Litet hippie, litet jeans, lite svalt linne (fibern) - de aktuella modetrenderna fanns också representerade. Modisten Anna Molin lekte med jeanstyg i spännande hattformer. Darling Denim hette hennes kollektion.

Läckra vårfärger och murriga hösttoner
Lyxigt klara toner i rött och rosa kändes vitaminrikt på modevisningen. Så läckert i korta regnkappor av plast.
De ljuvaste mjuka vårtoner som svagt lila och gult i vår- och sommarkläder. Men även höst- och vinterfärger; aubergine, grått och svart. En figurformad vinterkappa i svart luddigt tyg med några stora knappar visade Gabriella Lisengård. Stor kapuschong, vida varm-ärmar med öppning i sidorna värmer. Originellt, snyggt.

Något om allt det trendiga som visades på Göteborgs Stadsteaters scen den 14 maj år 2000.


 

 

Tillbaka

 

 

 

 

 

© Artic News 2000 Jeanette Axvi. Alla rättigheter förbehålles. För köp av artiklar kontakta j.axvi@articnews.se